سمینار تخصصی “اثرات تشعشعی محیط فضا و محموله تشعشعی ماهواره پیام امیرکبیر” توسط مهندس وفا صدقی، با حضور جمعی از متخصصان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، معاونان، مدیران و کارشناسان پژوهشگاه فضایی ایران در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه فضایی ایران، وفا صدقی مدیر تضمین محصول و زیرسیستم محموله تشعشعی ماهواره پیام امیرکبیر، روز دوشنبه مورخ ۳ دی سال جاری در این سمینار، به بررسی اثرات تشعشعی محیط فضا و محموله تشعشعی ماهواره پیام امیرکبیر پرداخت.

بنابر این گزارش، مهندس وفا صدقی در این ارائه محیط تشعشعی فضا و اثرات آن بر قطعات مورد استفاده را معرفی نمود.

سپس مشخصات فنی کلیدی ماهواره پیام امیرکبیر را مطرح کرد و فرآیند طراحی و توسعه محموله تشعشعی این ماهواره را مورد بررسی قرار دارد.

وی اظهار داشت: ماهواره‌ها هنگام استقرار در فضا، وارد مجموعه‌ای از برهم‌کنش‌ها با محیط اطراف خود می‌شوند. این برهم‌کنش‌ها اثرات متفاوت و گاهی مخرب بر عملکرد زیربخش‌ها یا کل ماموریت ماهواره دارند.

این بدان معنی است که بقا و موفقیت هیچ ماموریت فضایی بدون در نظر گرفتن ملاحظات تشعشعی محیط فضا، تضمین نخواهد شد و لازم است تحلیل‌های کافی و اطمینان‌بخش برای بررسی اثرات محیط فضا در مرحله طراحی دقیق ماهواره صورت پذیرد. در میان ویژگی‌های محیط فضا، برسی اثرات تشعشعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید مورد تحلیل و تست قرار گیرند.

وی افزود: یکی از سه ماموریت اصلی ماهواره پیام امیرکبیر‌، ماموریت علمی سنجش تشعشعات فضایی در مدار است. با توجه به عملیاتی بودن و طول عمر مداری در نظر گرفته شده برای این ماهواره، امکان سنجش در تجمعی در مدار داخل و خارج ماهواره فراهم می‌شود.

گفتنی است ماهواره پیام امیرکبیر با هدف توسعه فناوری فضایی و اجرای ماموریت اصلی تصویربرداری طراحی و ساخته شده و وزن این ماهواره ۳± ۱۰۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست