فرآیند اصلی تجاری سازی در دفتر فن تک در شکل بالا نمایش داده شده است. اجزاء این فرآیند در اکثر مراکز علمی مشابه است. لیکن آنچه که موجب تفاوت می گردد، نحوه اجرا برخی از اجزای این فرآیند می باشد. عموما نحوه سرمایه گذاری در آموزش و پژوهش، ارزیابی و محافظت از دارایی های فکری، نحوه بازاریابی و حمایت از ایجاد شرکت های نوپا منشاء تفاوت های دفاتر انتقال تکنولوژی در دانشگاه های مختلف می باشد.

الف) تبادل نظر با فن تک:

دفتر فن تک از طریق پیگیری ایجاد منطقه علم و فناوری و بالتبع رصد مستمر نیازها و مشکلات صنایع و همچنین با در نظر گرفتن بازخورد ناشی از سرمایه گذاری های قبلی این آمادگی را دارد تا به پژوهشگران دانشگاه در خصوص موضوعات پژوهش، خدمات مشاوره ارائه نماید. تا کنون دفتر فن تک به این نتیجه رسیده است که در ایجاد موارد ذیل مزیت نسبی وجود دارد:

الف) فن راه فناوری اطلاعات (بازی های یارانه ای) ج) فن راه هوا فضا (توربین گاز، ماهواره)
ب) فن راه حمل و نقل (ریلی، خودرو) د) فن راه تجهیزات پزشکی

ب) ارزیابی دارایی فکری:

دفتر فن تک از طریق اداره امور نوآوری و کارفرینی، وظیفه ارزیابی دارایی فکری و مشاوره در خصوص ثبت اختراع داخلی و بین المللی را بر عهده دارد. در این اداره در صورت لزوم مشاوره لازم در جهت نحوه ثبت نام و همچنین با جبران بخشی از هزینه های ثبت از پژوهشگران دانشگاه حمایت می کند.

ج) بازاریابی:

دفتر فن تک در راستای بازاریابی دستاوردهای دانشگاه از راهبردهای متفاوتی استفاده می نماید. یکی از این راهبردهای همین سایت موجود می باشد که محصولات و فناوری های آن بر حسب سطح بلوغ دسته بندی گردیده و در معرض دید مشتریان و  سرمایه گذاران قرار می گیرد. راهبرد دیگر استفاده از کارگزارن این حوره می باشد، در این راستا دفتر فن تک با کارگزار تفاهم نامه همکاری امضاء نموده است تا این مهم محقق گردد. راهبرد دیگر راه اندازی دفاتر تعاملات با حوزه های صنعتی مهم می باشد که لیست این دفاتر عبارتند از:

دفتر تعاملات با وزارت دفاع و پشنتیبانی نیروهای مسلح دفتر تعاملات با سازمان محیط زیست
دفتر تعاملات با وزارت صنعت، معدن و تجارت دفتر تعاملات با وزارت راه و شهرسازی
دفتر تعاملات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دفتر تعاملات با مپنا
مدیر دفتر تعاملات با شهرداریها دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی
دفتر تعاملات با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با صنایع پتروشیمی
دفتر تعاملات با وزارت نیرو  دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با شرکت ملی نفت ایران شرکت های تابعه
دفتر تعاملات با حوزه حمل و نقل ریلی  دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی

مدیریت این دفاتر توسط مدیریت ارتباط با صنعت دانشگاه می باشد.

د) ایجاد شرکت های نوپا: 

اولویت اول در تجاری سازی دستاوردهای دانشگاه، فروش دانش فنی می باشد که در صورت عدم تحقق، Royalty و یا بهره مالکانه به عنوان اولویت دوم دنبال می شود. آخرین گام دانشگاه در حمایت از تجاری سازی دستاوردهای دانشگاه، حمایت از ایجاد استارت آپ ها می باشد. جهت تقویت این حوزه اقدامات و برنامه های ذیل در دانشگاه صورت می گیرد.

ـ برنامه های ترویجی و توانمندسازی:

الف) فن کافه
ب) رویدادها
ج) مرکز توسعه مهارت های کارآفرینی، صنعتی و اشتغال علم و صنعت ایران
د) اعتبار توسعه فناوری

ـ برنامه های حمایت از توسعه فناوری:

الف) خدمات نمونه سازی
ب) مراکز نوآوری
ج) مرکز رشد
د) برنامه شتابدهی

ـ برنامه های تجاری سازی:

الف) صندوق پژوهش و فناوری
ب) حمایت از شرکت های دانش بنیان و سهامداران دانشگاه

فهرست