محققان آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران پس از پنج سال فعالیت مستمر تحقیقاتی توانستند دانش فنی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی را تدوین و برای نخستین بار در کشور تولید نمایند.

به گفته مجری این طرح، هیترهای مذکور، قادر به انجام فرآیند احتراق در دمای پایین  بوده و به همین دلیل، تولید گازهای خطرناک نظیر اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن در حد صفر می باشد. در اين نوع هیترها، گاز طبیعی یا کپسول در حضور كاتاليست بدون تشکیل هیچگونه شعله‌ای با اكسيژن واكنش داده و تابش مادون قرمز از سطح آن آزاد می شود.

دکتر سید مصطفی حسینعلی پور افزود: تکنولوژی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی، در اختیار دو کشور کانادا و امریکاست و مدتی است در اروپا نیز تحت لیسانس شرکت های اصلی سازنده، نسبت به ساخت آن اقدام می شود.

دانشیار دانشکده ی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، مزیت هیتر های تابشی کاتالیستی را نسبت به نمونه‌های خارجی آن، در قیمت تمام شده پایین­تر دانست و افزود این هیترها در حال حاضر با همت یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت ایران تجاری‌سازی شده و با نصف قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می‌گردد.

این هیتر که نام «هیتر سبز» بر آن گذارده شده، کاربرد وسیعی در صنعت نفت و گاز، کوره‌های رنگ‌آمیزی، کوره‌های عملیاتی حرارتی، خشک‌کن‌ها، صنایع غذایی، صنعت پارچه و چرم، چوب و کاغذ و گرمایش ساکن و سیار در سوله‌ها، کارگاه‌ها، مرغداری‌ها، کاروان‌ها، منازل مسکونی و … دارد.

مزیت هیترهای ساخته شده به دست محققان کشورمان، ایمنی بسیار بالا، راندمان حرارتی بالاتر، آلایندگی کمتر، زمان راه‌اندازی سریع‌تر و کاهش زمان فرآیند در مقایسه با دیگر محصولات است که تمامی این مزایا به دلیل استفاده از دانش نانوفناوری در آن‌ها فراهم آمده است.

گفتنی است آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشکده مهندسی مکانیک در سال ۱۳۷۸ و با هدف انجام پروژه های تحقیقاتی و صنعتی در حوزه های مختلف مهندسی در محل دانشگاه علم و صنعت ایران تأسیس گردید. این آزمایشگاه به مدیریت دکتر سید مصطفی حسینعلی پور، ادامه فعالیت داده و مجهز به امکانات بی نظیر در کشور است. ساخت چندین دستگاه آزمایشگاهی و کاربردی برای اولین بار در کشور، از اهم فعالیت‌های این مرکز است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست