معرفی طرح کلان ملی قطار پر سرعت ایران

حضور ایران در منطقه ای ژئوپلتیک و در کنار همسایگانی که بعضاً به آب های آزاد دسترسی ندارند و نیز قرار گرفتن ایران در مسیر کریدورهای بین المللی، توسعه حمل ونقل را در کشور از ضروریات اولیه ساخته است  به بیان دیگر وجود تقاضای جهانی به منظور حضور پررنگ ایران در پروژه های حمل ونقل کالا و مسافر به عنوان کشوری با ثبات و ایمن، در کنار دارا بودن جاذبه های توریستی، فرهنگی و اجتماعی، رشد و ارتقای کیفی و کمی راه آهن برون شهری را به عنوان خواستگاهی مهم در توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ مطرح نموده است. براساس تجربه جهانی سیستم حمل ونقل ریلی به لحاظ مصرف انرژی، خسارت وارده بر محیط زیست، سرعت انتقال مسافر، حجم بار انتقالی و ایمنی نسبت به دیگر سیستم های حمل ونقل دارای امتیازات قابل ملاحظه ای می باشد. به طوریکه با داشتن سرعت سیر بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در سامانه حمل و نقل ریلی میزان صرفه جویی اقتصادی و برآیند کارایی آن دو برابر دیگر سیستم ها می باشد.

اهداف کلان طرح عبارتند از:

  1. کسب مالکیت فناوری های اصلی
  2. توان طراحی پایه سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت از طریق به کارگیری دانش موجود در کشور
  3. ایجاد دانش از روش های مختلف از جمله انتقال فناوری و یا مشارکت حقوقی بین المللی

 

☑ انطباق با اهداف سند چشم انداز:

  • ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هر یک از زیربخشهای آن با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی و با توجه به جهات زیر:

– ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی

– کاهش شدید مصرف انرژی

– کاهش آلودگی زیست محیطی

– افزایش ایمنی

– برقراری تعادل و تناسب بین زیرساختها و ناوگان و تجهیزات ناوبری و تقاضا

  • افزایش بهره وری تا رسیدن به سطح عالی از طریق پیشرفت و بهبود روشهای حمل و نقل و مدیریت منابع انسانی و اطلاعات
  • توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقل با توجه به نکات زیر:- نگرش شبکه ای به توسعه محورها- آمایش سرزمین- ملاحظات دفاعی- امنیتی- سودآوری ملی- موقعیت ترانزیتی کشور- تقاضا
  • دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل و نقل بین المللی

 

☑ انطباق با اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی:

ماده ۱۶- دستیابی به جایگاه علمی و فناوری در منطقه

ماده ۱۷- توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان

ماده ۲۰- حمایت از دانشگاه های برتر که دارای عملکرد برجسته در راستای گسترش مرزهای دانش و فناوری هستند.

ماده ۱۳۴- اصلاح الگوی مصرف انرژی و برق، حفظ ذخایر انرژی کشور و حفاظت از محیط زیست

ماده ۱۳۸- کاهش انتشار گازهای آلاینده

ماده ۱۵۰- تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به خصوص سیاستهای کلی نظام در خصوص حمل و نقل، افزایش توانمندیها و قابلیت های طراحی، تدارک، ساخت، گسترش همکاری صنعت و دانشگاه، ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، تعمیق تعامل صنایع با شهرکهای فناوری و پارکهای علم و فناوری

ماده ۱۶۲- اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت

ماده ۱۶۴- ایجاد رویکرد توسعه ای در شبکه حمل و نقل ریلی

ماده ۱۹۰- اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست

ماده ۱۹۲- کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست

فهرست